Belcanto

Cecilia Bartoli maakt gebruik van de belcanto techniek.

Vrijwel iedereen kan zingen, maar voor het verantwoord vertolken van een opera-aria,  lied of musical song heb je methodische training nodig.  Een ervaren en kundige zangpedagoog weet hoe je van een ongeschoolde stem een geschoolde stem kunt maken.

Belting

Wil je met een microfoon gaan optreden, dan is belting meestal de aangewezen techniek. Als klassieke zangpedagoge waag ik me niet aan belting. Bij verkeerd gebruik  is er namelijk een kans op ernstige stemproblemen. Wil je een zaal vullen met het geluid van  je eigen stem, zoals in opera, lied of oratorium, dan zul je een klassieke techniek moeten gebruiken, zoals belcanto.

Belcanto

Bel canto betekent letterlijk schone zang. De stijl is afkomstig ontwikkeld in de Italiaanse opera van de vroege 19e eeuw. De nadruk lag vooral op de schoonheid van de stem. Andere aspecten als interpretatie of dictie waren van ondergeschikt belang. Denk maar aan opera’s van Bellini of Donizetti.

Tegenwoordig wordt de term belcanto gebruikt voor een veelomvattende zangtechniek die alle aspecten van de klassieke zangkunst verenigt.

  • Gespecialiseerde ademtechniek, die gebruik maakt van het vastzetten van het middenrif
  • Stemvorming, die zowel gericht is op klankschoonheid als het ontwikkelen van volume door gebruikmaking van de natuurlijke holtes in hoofd en borstkas
  • Coloratuurtechniek, waarmee iedere virtuoze aria kan worden gezongen.
  • Dictie, die voor in  de mond ligt, waardoor iedere tekst zo goed mogelijk verstaanbaar wordt
  • Interpretatie, vooral vanuit de bladmuziek, maar meestal rekening houdend met bestaande tradities
  • Presentatie techniek die de stem nog briljanter doet klinken

De belcantotechniek kan met eventuele aanpassingen breed worden toegepast. Van de vroege renaissance tot muziek van hedendaagse componisten. Hedendaagse professionele zangers in het klassieke genre zijn vrijwel zonder uitzondering hoog opgeleid en beschikken over bovenstaande techniek.

Door mijn jarenlange opleiding aan het Koninklijk Conservatorium heeft de belcanto techniek geen geheimen voor mij.  Om deze beheersen moet je lang studeren, maar dan heb je er een leven lang plezier van. Aria’s die ik 30 jaar geleden zong, klinken nauwelijks anders dan toen, met dank aan de belcantotechniek.